Misterija koja traje od 1969: Gdje je najtraženija slika na svijetu, Karavađovo “Hristovo rođenje sa Sv. Lavrentijem i Sv. Franjom”?

Čak 360 godina mirno je visila iznad oltara, sve dok je 17. oktobra prije 47 godina nisu tajno izvadili iz okvira i ukrali. Od tada se slici gubi svaki trag. Među glavnim osumnjičenima su neki od klanova sicilijanske mafije, a osim nesumnjive umjetničke vrijednosti, poseban razlog zašto se italijanske vlasti jako trude da je pronađu jeste što joj je vrijednost danas procijenjena na 20 miliona dolara

Mediji širom svijeta obožavaju da se bave listama FBI-ja koje se tiču najtraženijih ljudi na svijetu. Međutim, rijetko ko obraća pažnju na neke druge spiskove. Primer takve, možda zaboravljene, ali sigurno veoma zanimljive liste jeste deset najtraženijih umjetničkih krađa. Slika koja se nalazi na trećem mestu je skoro 50 godina misterija i krije zanimljivu priču.

Odmah iza velike krađe 13 umjetničkih djela iz muzeja Gardner i pljačke iračkih kulturnih spomenika nakon rušenja Sadama Huseina, na trećem mjestu nalazi se krađa slike “Hristovo rođenje sa Sv. Lavrentijem i Sv. Franjom”, koja je odnesena iz crkve Sv. Lavrentija u Palermu 1969. godine.

Sliku je 1609. na platnu dimenzija čak 268 cm x 197 cm naslikao barokni umjetnik Karavađo. Čak 360 godina mirno je visila iznad oltara, sve dok je 17. oktobra prije 47 godina nisu tajno izvadili iz okvira i ukrali.

Od tada se slici gubi svaki trag. Među glavnim osumnjičenima su neki od klanova sicilijanske mafije, a osim nesumnjive umjetničke vrijednosti, poseban razlog zašto se italijanske vlasti jako trude da je pronađu jeste što joj je vrijednost danas procijenjena na 20 miliona dolara.

Divlja istorija slike počinje već 1592. godine kada je Karavađo sa samo 21 godinom uspio da uđe u svijet najvećih slikara u Rimu.

KOD PAPE PO OPROST

Rodom iz Milana, uspio je da sakupi mnogo zaštitnika i pristalica koji su ga finansirali, a vjerovatno su mu štitili i leđa u trenucima kad je trebalo da plati zbog svog divljeg života.

Bio je veoma nagle i eksplozivne naravi. Jedne noći 1606. godine, kad je imao 33 godine, uspio je da se posvađa tokom jedne najobičnije rasprave o sportu i to toliko žestoko da je potegao mač, koji ionako nije smio da nosi. On je ubo prijatelja, koji je na kraju nastradao, a kad je vidio šta je uradio krenuo je da bježi. Nije mu bilo pomoći i morao je da pobjegne u drugi grad, pa je tako stigao do Palerma.

Sliku kojoj se trag izgubio 1969. godine naslikao je dok je čekao da ga papa pomiluje i dopusti mu povratak u Rim.

U to doba njegove slike su bile veoma revolucinarne, realističke, sa dosta mračnom pozadinom i umornim licima na njima. Slike su mu zato i djelovale dramatično i živo.

Dok je čekao na papin oprost, nije se previše trudio da ostavi utisak kako je naučio svoju lekciju i da se kaje. Stalno se vrzmao po Napulju, Malti i Siciliji, pravio je probleme gdje god je išao, povremeno je završavao i u zatvorskim ćelijama. Iza sebe je ostavljao žrtve svojih ispada koje su čeznule da mu vrate milo za drago. Taman kad je na ljeto 1610. godine dobio potvrdu da ga je papa pomilovao i krenuo brodom za Rim, umjesto njega u Rim je stigla vijest da je na putu umro od groznice. Ova objava je i danas obavijena velom tajne.

TRI SCENARIJA

Glavne pretpostavke gdje je njegova slavna izgubljena slika danas se svode na tri scenarija: ili je jako oštećena, možda i uništena u zemljotresu na Siciliji 1980. godine, ili čami zaboravljena na nečijem tavanu, a možda se nalazi u kolekciji nekog ljubitelja umjetničkih djela koji je kupio na crnom tržištu.

Bivši lokalni mafijaš Frančesko Marino zvani Mocarela, koji je sarađivao sa vlastima, 1996. godine je rekao da je baš on bio jedan od kradljivaca za potrebe naručitelja. Ali, tvrdio je da je kupac odustao od slike kad je vidio da se nalazi u užasnom stanju.

Mocarela nikada nije otkrio gdje misli da se danas nalazi platno, uprkos brojinim peticijama koje su pokrenute kako bi se slika pronašla.

Neki drugi mafijaši su tvrdili da je slika, koliko oni znaju, uništena jer je neko vrijeme provela skrivena u štali, odnosno da su je najvjerovatnije pojele svinje i pacovi.

“Daily beast”, koji se pozabavio ovom temom, pitao je za mišljenje bivšeg stručnjaka za umjetnička djela u Skotland jardu, Čarlija Hila.

“Moje iskustvo sa mafijom je da se njoj ne može vjerovati. Oni 40 godina poslije krađe govore o slici kako bi provjerili stanje u vazduhu, što se kaže, da bi vidjeli kako bi ljudi reagovali na priču o tome da je slika uništena. Ova priča vjerovatno znači da je slika u užasnom stanju, ali da može ipak da se restaurira”, rekao je Hil.

Dok se čeka na podrobnije podatke o slici, jedino što Palermo danas ima je njena replika u originalnim dimenzijama, naslikana na osnovu fotografije od tek 8 x 10 cm, koja sad visi iznad originalnog mjesta slike u crkvi u Palermu.

Izvor: Blic.rs

Komentari

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Idi na VRH
error: Content is protected !!